Eficiența se referă la utilizarea optimă a resurselor pentru a asigura cele mai bune rezultate posibile. Deci, dacă toate procesele sunt optimizate corespunzător, companiile își pot atinge eficiența maximă și, prin urmare, își pot îmbunătăți profitul. Însă a face acest lucru nu este ușor, presupune analizarea fiecărui pas din proces și recunoașterea deficiențelor care pot fi apoi ajustate și realiniete pentru a le face mai eficiente și mai rentabile. Acest articol se concentrează pe eficientizarea unei părți importante a oricărei afaceri – canalul de distribuție.
Ce este un canal de distribuție?
Un canal de distribuție este mijlocul prin care o companie își aduce produsele către consumatori. Termenul este, de asemenea, folosit pentru a descrie modul în care consumatorii plătesc vânzătorului pentru bunurile și serviciile lor. Un canal de distribuție este alcătuit dintr-un set de organizații independente care lucrează pentru a face un produs sau serviciu disponibil pentru vânzare și utilizare. Unele dintre aceste canale pot fi scurte, iar altele pot fi mai lungi și adesea necesită intermediari pentru a se asigura că livrarea produselor are loc.
Există două categorii de canale – directe și indirecte. Producătorii și consumatorii sunt conectați prin canale directe, iar vânzările către consumatori, cum ar fi cele prin poștă și pe internet, sunt exemple de canale de distribuție directă. Canalele indirecte, pe de altă parte, necesită utilizarea unui intermediar – acele companii care preiau produsul unui producător și îl vând unei alteia, cum ar fi un distribuitor sau un comerciant cu amănuntul.
Costurile variază între fiecare canal. Deoarece producătorul reprezintă și entitatea care vinde bunul sau serviciul, prețurile tind să fie mai mici într-un canal de distribuție direct. Canalele indirecte, pe de altă parte, văd în general prețuri mai mari din cauza numărului de intermediari implicați. Cu cât sunt mai multe, cu atât prețul este mai mare.
Creșterea eficienței canalului de distribuție
Gestionarea canalelor de distribuție poate fi o provocare chiar și pentru cele mai de succes companii. Există atât de multe variabile la care să te gândești, mai ales în această perioadă de social media și tehnologie. Nerespectarea unei strategii bune de gestionare a acestor canale poate duce la un model de afaceri slab și la costuri chiar mai mari. Multe companii cresc numărul de canale de distribuție pe care le au pentru a-și crește profiturile. De ce? A avea mai multe canale înseamnă a oferi consumatorilor mai multe produse și servicii, ceea ce se traduce în mai mulți bani.
Acest lucru poate fi dificil – adăugarea mai multor straturi la afacere înseamnă nevoia de mai multă supraveghere. Dar o companie va trebui să cheltuiască mai mult timp și bani investind în acest tip de strategie. Companiile pot câștiga mai multe venituri și profit prin creșterea eficienței unui canal de distribuție deja stabilit. Există trei moduri la nivel înalt de a crește eficiența canalului:
- Creșterea sau alegerea cu atenție a intermediarilor de canal
- Creșterea atenției asupra managementului lanțului de aprovizionare
- Consolidarea tuturor canalelor într-un singur canal puternic
Alegerea intermediarilor de canal
O companie poate crește eficiența unui canal de distribuție prin maximizarea beneficiilor intermediarilor de canal sau prin creșterea numărului de intermediari pe care îi deține. După cum s-a menționat mai sus, intermediarii sunt companii suplimentare care preiau produsul unui și îl vând pe piața liberă, cum ar fi un distribuitor sau un comerciant cu amănuntul. Este important ca business-urile să aleagă intermediari care se potrivesc cu modelele și obiectivele lor de afaceri. În acest fel, intermediarii pot crește volumele de vânzări și pot reduce costurile.
Managementul lanțului de aprovizionare
Managementul lanțului de aprovizionare reprezintă procesele de preluare a materiilor prime, transformarea acestora în produse finite și de gestionarea fluxului acestor bunuri și servicii de la producător la consumator. Creșterea concentrării managementului lanțului de aprovizionare crește, de asemenea, eficiența canalului de distribuție.
Implementarea strategiilor precum programele de instruire și planurile de proiect, introducerea automatizării și creșterea vizibilității lanțului de aprovizionare sunt câteva opțiuni. Acest lucru poate reduce costurile legate de inventar, poate îmbunătăți livrarea și poate spori disponibilitatea produselor prin intermediul managerilor de lanț de aprovizionare dedicați.
Consolidare
O altă modalitate de a crește eficiența este consolidarea canalelor de distribuție într-unul puternic. De exemplu, un producător poate achiziționa un distribuitor și un comerciant cu amănuntul, punând două canale de distribuție sub o singură umbrelă. Acest lucru nu numai că reduce costurile de gestionare a canalului, dar duce și la mai puțină supraveghere. Cu un număr mai mic de canale în lanțul de distribuție, companiile pot reduce timpul de care au nevoie pentru a-și gestiona canalele și se pot concentra asupra altor componente cheie ale afacerii lor.
Sursă: investopedia.com