Mai mult decât orice alte companii americane, Apple și Microsoft domină intersecția dintre tehnologie și accesul consumatorilor. Deși concurează într-o gamă largă de subindustrii, cum ar fi software de calcul, hardware, sisteme de operare, dispozitive mobile, publicitate, aplicații și navigare pe web, fiecare dintre aceste două companii adoptă o abordare diferită dintr-o perspectivă organizațională și filozofică.
La începutul lui 2022, Apple avea o capitalizare de piață de aproximativ 2,61 trilioane de dolari. Microsoft a depășit-o pentru scurt timp, fiind considerat cea mai mare companie din lume, pe baza creșterii afacerii sale de cloud computing, însă a căzut din nou pe locul doi la 2,17 trilioane de dolari.
Modelul de afaceri Apple
Este dificil să ne amintim de o afacere americană modernă atât de complet dominată de ideile și personalitatea unui singur individ, așa cum Apple era sub tutela lui Steve Jobs. Inovațiile remarcabile ale lui Jobs au propulsat compania la cote fără precedent până la moartea sa în 2011.
În 2001, compania a lansat iPod-ul, un dispozitiv de buzunar care putea să găzduiască 1.000 de melodii. Câțiva ani mai târziu, Apple a redefinit complet telefoanele mobile odată cu lansarea primului iPhone-ul în 2007. Compania își depășește cu ușurință concurenții în ceea ce privește vânzările de hardware și gadgeturi de ultimă generație.
Datorită reputației companiei de la începutul anilor 2000 ca răspuns nonconformist la Microsoft, milenarii au crescut folosind Mac-uri într-un număr destul de mare, lucru susținut de insistența genială a companiei de a-și integra produsele, ceea ce face mai ușor să continui să folosești noi produse Apple și, prin urmare, mai dificilă trecerea la interfața unui concurent. Acest fenomen este cunoscut și sub numele de „Blocarea ecosistemului Apple”.
Aproape jumătate din veniturile Apple provin din vânzările de iPhone și nicio altă inovație comparabilă, nu a luat amploare de când fostul său CEO a murit și a fost înlocuit de Tim Cook. Cu toate acestea, Cook a făcut o treabă bună în păstrarea moștenirii lui Jobs și a propulsat Apple la maximele sale istorice.
Modelul de afaceri Microsoft
Timp de ani de zile, Microsoft a dominat industria computerelor cu software-ul Windows. Apple a fost o idee ulterioară pentru mai mult de o generație de produse operaționale. Înainte ca navigarea pe Google să înceapă să domine piața, Microsoft a oferit Internet Explorer gratuit, ceea ce a scos din funcțiune Netscape și alte companii similare.
Modelul de venituri Microsoft s-a bazat pe doar câteva puncte forte. Primul, și cel mai important, este reprezentat de taxele de licență percepute pentru utilizarea sistemului de operare Windows și a suitei Microsoft Office. După câțiva ani de irelevanță crescândă în cursa împotriva Google și Apple, Microsoft a dezvăluit o nouă viziune în aprilie 2014, schimbându-și instantaneu atenția pentru a face software-ul Windows mai compatibil cu produsele concurente, cum ar fi iPad10.
Microsoft are și câteva produse de succes, evidențiat de Microsoft Surface și Surface Pro, care se luptă cu dispozitivele Apple, cum ar fi iPad-ul. Mergând înainte, Microsoft și-a dat seama că software-ul plătit este o vânzare mai dificilă într-o epocă a alternativelor cu costuri reduse. În plus, tabletele și telefoanele au început să înlocuiască tot mai mult computerele.
Un nou model de afaceri Microsoft a fost telegrafat de CEO-ul Satya Nadella, unul care pune accent pe integrarea produselor, un pachet software „freemium” și concentrarea pe afacerea sa de cloud computing. De exemplu, Microsoft dorește ca utilizatorii săi să fie mai implicați și mai concentrați pe produsele sale.
Sursă: investopedia.com