Tesla Motors, Inc. (TSLA) se clasează printre cele mai interesante companii publice din lume. Fondatorul Elon Musk este un personaj controversat în industria tehnologiei, iar rădăcinile Tesla cu sediul în Silicon Valley au stimulat constant așteptările investitorilor.
Producătorul auto a atras și mai multă atenție în 2021, când compania a atins o capitalizare de piață de un trilion de dolari. Viitorul Tesla are un potențial interesant, dar rămâne dificil de prezis. Investitorii ar trebui să-și tempereze așteptările și să ia în considerare potențialele riscuri cu care se poate confrunta compania în următorii cinci până la zece ani.
1. Mașinile Tesla sunt încă prea scumpe
Chiar și cu stimulente guvernamentale generoase, potențialii consumatori se confruntă în continuare cu prețuri ridicate. Mașinile nu sunt doar scumpe, dar sunt și costisitoare pentru companie. Analistul Vertical Group Gordon Johnson a estimat că Tesla a pierdut aproximativ 14.000 de dolari pentru fiecare dintre vehiculele Model 3 pe care le-a vândut în 2018, deși aceste cifre se pot îmbunătăți pe măsură ce compania se extinde.
2. Tesla ar putea rămâne fără baterii
Una dintre primele probleme cu care s-au confruntat directorii Tesla a fost lipsa bateriilor pentru a-și alimenta produsele. Gigafactory de renume mondial, aflat încă în proces de construcție, ar trebui să rezolve criza deficitului de baterii. Proiectele majore, precum Gigafactory, sunt adesea afectate de obstacole logistice sau reglementări în cauză, astfel că rămâne de văzut dacă fabrica va fi ridicată la timp.
Guvernul din Nevada a dat undă verde uzinei, care se așteaptă să producă 100 de miliarde de dolari în activitate economică suplimentară în deceniile următoare. Deși instalația este completă doar în proporție de 30%, o gigafabrică ar putea să nu fie suficientă, iar Musk a sugerat că Tesla ar putea avea nevoie de mai multe astfel de facilități pentru a satisface cererea. Va fi nevoie de o sumă incredibilă de cheltuieli de capital (CapEx) pentru a menține productivitatea și acționarii mulțumiți.
3. Prețuri scăzute la gaze
Când prețurile gazelor au scăzut în 2014 și 2015, Tesla și-a pierdut o parte din strălucire. La urma urmei, mașinile pe benzină concurează cu produsele Tesla, iar scăderea prețurilor la benzină face ca mașinile alimentate de combustibili fosili să fie mai atractive din punct de vedere economic. Problema este reprezentată de creșterea producției globale de petrol. Companiile petroliere devin din ce în ce mai bune în găsirea petrolului și, cu ajutorul fracturării hidraulice și al forajului orizontal, sunt, de asemenea, mai eficiente la extragerea țițeiului.
Livrările de petrol sunt în creștere și, în același timp, motoarele cu ardere internă sunt mai eficiente din punct de vedere al combustibilului. Potrivit Biroului de Statistică a Transporturilor, eficiența medie a consumului de combustibil al mașinilor ușoare de pasageri din SUA continuă să se îmbunătățească. Dacă Tesla va trece la un producător auto de masă și va genera un flux de numerar consistent, trebuie să vândă un număr cu mult mai mare de mașini. Este mai puțin probabil ca șoferii să la mașini electrice dacă combustibilii pe bază de petrol rămân o alternativă mult mai ieftină.
4. Creșterea concurenței pentru vehicule electrice
Tesla nu este prima companie care a creat mașini electrice. Interesant este că primele automobile EV au fost lansate încă din 1834 de Thomas Davenport, dar Tesla pare să fie cea mai de succes companie de până acum. Doi concurenți de seamă, Chevrolet Bolt și Nissan Leaf, nu au reușit să câștige tracțiune timpurie din cauza prețurilor mari de vânzare cu amănuntul și a autonomiei de rulare limitate.
Alte companii intenționează să intre pe piața mașinilor electrice în următorii câțiva ani, inclusiv Mercedes-Benz, Volkswagen, Subaru, Ford și BMW. Dacă se întâmplă acest lucru, atunci cota de piață a companiei ar putea deveni aglomerată. Chiar și unele companii tehnologice se pot alătura competiției de piață. Apple consideră că poate provoca Tesla în industria transporturilor.
5. Tesla ar putea să nu-și recupereze o parte din investițiile masive
Investitorilor le place să vadă cheltuieli mari de capital, însă trebuie să existe o răsplată la celălalt capăt. Acest lucru pare valabil mai ales într-o industrie incipient pavată cu startup-uri eșuate. Tesla a cheltuit deja miliarde pentru dezvoltarea mașinilor Model 3 și Model X, iar fabrica de baterii vine, de asemenea, cu un preț ridicat.
Sursă: investopedia.com