Un francizat este un proprietar independent de mică afacere care operează un punct de vânzare cu amănuntul terț numit franciză. Făcând acest lucru, francizatul și-a achiziționat dreptul de a utiliza mărcile comerciale existente, mărcile asociate și alte cunoștințe de proprietate pentru a comercializa și vinde aceeași marcă și pentru a susține aceleași standarde ca și prima afacere.
Francizele reprezintă o modalitate extrem de comună de a lansa businessuri. Exemple de francize cunoscute la nivel mondial includ McDonald’s (NYSE: MCD), Subway, United Parcel Service (NYSE: UPS) și H&R Block (NYSE: HRB). Atunci când afacerea dorește să câștige mai multă cotă de piață sau să-și crească prezența geografică la un cost scăzut, o soluție ar putea fi crearea unei francize pentru produsul și numele său de marcă.
Francizorul este afacerea originală sau existentă care vinde dreptul de a-și folosi numele și ideea. Francizatul este persoana care cumpără în compania inițială prin achiziționarea dreptului de a vinde bunurile sau serviciile francizorului în conformitate cu modelul de afaceri și marca comercială existente. Relația dintre un francizat și un francizor este în mod inerent una de consilier și consilier.
Francizorul oferă îndrumare și sprijin continuu în ceea ce privește strategiile generale de afaceri, cum ar fi angajarea și formarea personalului, înființarea magazinului, promovarea produselor sau serviciilor sale, aprovizionarea acestuia și așa mai departe. Pentru început, francizorul atribuie francizatului o locație exclusivă în care nu funcționează în prezent alte francize din cadrul aceleiași afaceri subiacente pentru a preveni concurența și pentru a ajuta la asigurarea succesului. În schimbul rolului de consilier, utilizării proprietății intelectuale și experienței, francizatul plătește, în general, o taxă de pornire la care se adaugă un procent continuu din veniturile brute către francizor.