Uniunea Europeană se confruntă cu o luptă ascendentă pentru a convinge partenerii comerciali că prima taxă mondială asupra importurilor de carbon este corectă, viabilă și necesară ca parte a încărcării din a reduce efectul de seră, relatează Reuters.
UE urmează să lanseze pe 14 iulie o nouă lege pentru reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990. Ca parte a planului, acesta va sublinia ceea ce numește un mecanism de ajustare a frontierelor de carbon (CBAM), conceput pentru a reduce emisiile prin crearea de stimulente financiare pentru o producție mai ecologică și prin descurajarea „relocării emisiilor de carbon”, ca transfer al operațiunilor către țările în care restricțiile privind emisiile nu sunt impuse.
Organismul de reglementare va dori să evite tipul de eșec pe care l-a suferit după o mișcare separată de mediu în 2018, când a exclus uleiul de palmier de pe lista sa de biocombustibili durabili, provocând revolte în Indonezia și Malaezia în cadrul Organizației Mondiale a Comerțului (OMC).
Înainte de aceasta, o încercare a UE de a taxa companiile aeriene străine pentru emisiile de carbon pentru zborurile la nivel european a amenințat un război comercial după ce industria aviației americane a adunat o opoziție politică acerbă și China a spus că va respinge comenzile aeronavei. Uniunea Europeană a fost nevoită să anunțe în 2012 că va suspenda legea.
Comisia a declarat că planul său va fi compatibil cu OMC și echitabil, impunând importatorilor de bunuri precum oțelul să cumpere certificate de emisii la același preț ca și producătorii interni. Cu toate acestea, cererea producătorilor din Uniunea Europeană de a beneficia de certificate de piață a carbonului gratuite ar putea crea probleme dacă importurilor nu li se va oferi un avantaj similar.