Barcile de salvare inca lucreaza pentru a elibera Ever Date, o nava de 59 de metri latime a esuat miercuri dimineata in urma unei furtuni de nisip care a provocat o vizibilitate redusa si o navigatie slaba, blocand traficul pe coridorul dintre Marea Rosie si Mediterana prin care trece circa 12% din comertul global.
Nava de 224.000 de tone, care naviga sub pavilion Panama, se afla in drum spre portul Rotterdam din Olanda, cand a fost abandonata. Potrivit Bloomberg navele si escavatoarele trimise de autoritati au depus eforturi mari in repozitionarea acesteia, insa fara nicun rezultat, punand in pericol atat stabilitatea comertului global, cat si cele 180 de nave care stau si asteapta intrarea in canal.
Pasajul reprezinta aproximativ 30% din traficul de nave de containere la nivel global in fiecare zi, potrivit Reuters, iar ruta alternativa de transport maritim intre Asia si Europa dureaza o saptamana mai mult. Aproape 19.000 de nave, sau o medie de 51,5 nave pe zi, cu un tonaj net de 1,17 miliarde de tone, au trecut prin canal in cursul anului 2020, potrivit Autoritatii Canalului Suez. Maersk, cea mai mare companie de transport maritim de containere din lume, a declarat ca sapte dintre navele sale de containere au fost afectate de blocaj: patru sunt blocate in sistemul de canale, iar restul asteapta sa intre in pasaj, a declarat compania daneza intr-un comunicat de presa.
Reflotarea nave esuate este „din punct de vedere tehnic foarte complicata” si ar putea dura zile, a declarat pentru CNN un pilot principal de la Autoritatea Canalului Suez. Oficialul a spus ca echipamentul pentru plutirea unei nave este disponibil, dar depinde de modul in care este folosit.